Lad os snakke om Facebook

Facebook logo 2015

Facebook’s Cambridge Analytica data skandale

Facebook har i mange år samlet opkaldslister og SMS-data fra Android-enheder. Flere Twitter-brugere har rapporteret at finde måneder eller års opkaldshistorikdata i deres downloadbare Facebook-datafil. En række Facebook-brugere er blevet spooked af den nylige Cambridge Analytics privatliv skandale , hvorved de blev bedt om at downloade alle de data, som Facebook opbevarer på deres konto. Resultaterne har været alarmerende for nogle.

 

Facebook har længe anmodet om adgang til kontaktpersoner, sms-data og opkaldshistorik på Android-enheder for at forbedre sin ven anbefaling algoritme og skelne mellem forretningskontakter og dine personlige venskaber. Det ser ud til at Facebook indsamler disse data via sin Messenger-applikation, som ofte beder Android-brugere om at bruge som standard SMS-klient. Lige meget hvad, er det ret alarmerende at nogle har fundet opkaldshistorik data gemt på Facebooks servere.

Samme opkald og sms-dataindsamling er endnu ikke blevet opdaget på iOS-enheder. Selvom Apple tillader nogle special apps at få adgang til disse data på begrænsede måder som at blokere spam opkald eller tekster, skal disse apps være aktiveret specifikt gennem en proces, der ligner aktivering af tredjeparts tastaturer. De fleste iOS-apps kan ikke få adgang til opkaldshistorik eller SMS-beskeder, og Facebooks iOS-app kan ikke opsamle disse data på en iPhone.

Det er svært at boykotte et digitalt monopol som Facebook

Du har muligvis hørt om #DeleteFacebook kampagnen, men du er ligesom mig sandsynligvis blandt de fleste Facebooks næsten 2 milliarder brugere, som sandsynligvis faktisk ikke vil følge igennem. CEO Mark Zuckerberg har endda dataene til at bevise det og fortæller New York Times tidliger på ugen, at han ikke har set et “meningsfuldt antal mennesker” ved at slette deres konti.

I forbindelse med den igangværende datasikkerhedsskandale omkring det Trump-forbundne firma Cambridge Analytica , går teknologi kritikere og brugere tilbage til konceptet om at forlade Facebook og udvinde os fra et af verdens mest gennemtrængende reklamevirger. Beslutningen om at slette Facebook koger ned på to spørgsmål: 1. Har Facebook mistet den nødvendige tillid til at være forvalter af vores personlige oplysninger? Og 2. Er virksomhedens greb om online og offline liv for stort til altid rimeligt at gå væk fra?

Svaret på det første spørgsmål er nok ja, mens svaret til det andet er endnu mere grumt. For de fleste af os i 2018 føler Facebook sig for stort til at forlade. Intet andet selskab i historien har udover måske Google gjort krav på så mange brugere på tværs af dette store digitale fotoprint. Og i modsætning til Google, Facebook, har ingen lovlig konkurrence, når det kommer til de primære tjenester, den giver. I virkeligheden er Facebook et monopol: Det ejer enorme swaths af online liv, til det punkt, at selv Zuckerberg nu er enig i, at det måske er tid, det bør reguleres af den føderale regering.

For en, Facebook er gratis. Facebook sælger ikke en tjeneste til sine brugere, men sælger snarere adgang til brugerens opmærksomhed via reklame. Med ingen pengeudveksling involveret for det store flertal af Facebook-brugere, er virksomheden i stand til at opretholde illusionen om, at intet af værdi er at skifte hånd. Det får følelsen af ​​en boykot føler mere tvetydig, og det kan medføre, at brugerne beslutter at holde deres konti åbne.

Modstand mod #DeleteFacebook initiativet er sandsynligvis rodfæstet i en blanding af bruger ligegyldighed og apati, men også en ægte bekymring for, at at forlade Facebook-økosystemet ville fratage en af ​​de værdifulde internettjenester og håndgribelige sociale forbindelser til venner og familie. Omkring 68 procent af de amerikanske voksne bruger Facebook, og mere end to tredjedele af dette nummer kontrollerer Facebooks hjemmeside eller mobilapp hver eneste dag.

Meget af denne aktivitet indebærer tankeløs rulning gennem nyhedsfeeds og dens produktive anmeldelser. Men gennem årene har Facebook holdt sit greb på det sociale netværk marked ved at blive en ægte og værdifuld service til mange mennesker. Netværket du kurerer på Facebook, mens det nemt kan replikeres i et regneark eller en almindelig gamle notes-app, er ofte en uvurderlig ressource for mennesker både professionelt og personligt. At miste den ressource betyder at miste konkrete sociale forbindelser til mennesker, vi er interesserede i.

Jeg er ikke den der skal sige, at du ikke kan eller burde slette din Facebook-konto: det giver dig mulighed for at udøve, hvilken lille magt du har over virksomheden. Du kan gennemgå den ganske vist besværlige konto opsigelsesproces, downloade en krypteret messaging app som Signal, og tilmelde dig Instagram med en throwaway email-adresse. Dine venner og familie vil stadig være derude i den virkelige verden. Men for mange mennesker er Facebook og dets økosystem online-analog til den virkelige verden, og at slette dig selv fra dette rum kommer med en for stor pris.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *